يوسف زيدان ينعت إسلام البحيري بأنه جاهل لكلامه عن ابن تيمية وأنه لم يقرأ كتاب واحد لإبن تيمية لكن معدين البرنامج يأخذوا الكلام من النت
البحيري يرد على فضيحة تدليسه لهذا الكلام: داعش واخدة من ابن تيمية الكلام دا أن الحرق منهي عنه لكن إذا كان فيه زجر لهم فإنه زيادة في الجهاد
فيقول البحيري أنا بجيب الشاهد من الحديث فإبن تيمية أجاز الحرق وقان يجوز أن تحرقه والصبر أفضل
البحيري: انا بستدل بالنص الذي يجيز الحرق ولا يعنيني رأي إبن تيمية ولا يعنيني إني أقراء الكتاب كله .. عيال صغيرة مش فاهمين حاجة لكن هما بيضحكوا على الناس
البحيري: فأما إذا كان المغلب حق من حق الله تعالى فالصبر هنا واجب
البحيري يقتطع كالعادة فيقول : قد روي عن طائفة من السلف جواز التمثيل فيه بالتحريق بالنار وغيره ……. فعله خالد بن الوليد …. وروي عن ابي بكر أنه حرق الفجاءة … أم فرقد …وروى عن أبي بكر الصديق فأمر بها فشدت ذؤابتها في أذناب قلوصين قالك بكل الأدلة دي نعم يجوز من كثير من طائفة من السلف أنه يجوز التمثيل يالتحريق بالنار وغيرها .. دا ابن رجب الحنبلي
البحيري: عايزين يطلعوا ان ابن تيمية رحيم! فقالك الفصل الي جاب منه اسمه عدم قتل الاثير على الاصح انتوا عارفين يعني ايه على الاصح؟ يعني الرأي الراجح لكن في غيره اسمه الرأي المرجوح ركزوا عشان دا لعب كبير على الأصح .. لما تسمع عدم قتل الاسير على الأصح هذا يعني ان قتله صحيح لكن الأصح والرواي الراجح عند ابن مش عارف ايه دا انه على الأصح نسيبه
البحيري: ياض يا صغير انت بتدافعوا عن ابن تيمية ولا الدين.. الرسول قال لا تعذبيوا بعذاب الله .. ملعون أبو التراث دا كله
البحيري: المذاهب الأربعة كلها ووكل المفسرين وابن حجر وشراح الحديث ومفسرين الحديث كلهم بيقولوا بجواز الحرق وهاتوا واحد يخالف كلامي
البحيري: هتمنعه يقرأ المذاهب الأربعة الحرق في معاذ الكساسبة .. المذاهب الأربعة قالك آه إذا كان ردًا أحرقه عادي
البحيري: حرق الأثير الي اتكلمنا عنه دا ابسط حاجة في التراث بالاجماع انه يجوز الحرق في المذاهب الأربعة بعيدا عن ابن تيمية
البحيري: الرسول يا راجل قال لا تعذبوا بعذاب الله ولا تحرق بالنار إلا خالقها ويقولك أصل الصحابة حرقت ملعون أبو التراث دا كله .. الرسول حرم الموضوع
البحيري: الاحاديث بتاعة البخاري والمسلم بالذات لازم تراجع ولما يتبقى الباقية التي لا تخالف القران ولا تخالف العقل نستطيع نحن نلحقها بتفسير وتوضيح لكن ليس زيادة لان السنة قد تزيد عن القرآن في التحريمات أو في الحدود مفيش حاجة أصلا ممكن تزيد في الحدود أو التحريمات غير الي موجود في القرآن
البحيري ينسب كلام ابن تيمية له ويقول .. دي القواعد الجديدة الي ببساطة من أفكاري أن الأمر الإيماني إذا ما جاء بضمير الجمع فهو لكل أحد أما العقوبة أمور العقوبات الجنائية في الإسلام هى ليست الأمر فيها لمجموع الناس بمعنى كل أحد لكن مجموع الذين إختارهم رسول الله ساعتها أو السلطة بعده الذين يسمون السلطة
البحيري: دا جهاد لطيف أوي بس مش عارف في سبيل مين .. في سبيل أي حاجة بس المهم انهم خدوا الوسيلة خلوها غاية بعد وفاة الرسول بيوم عشان الفلوس الكتير والستات الكتير .. وحد يقول لنا لا؟! يا جماعة حاجات حلوة أوي
البحيري: ليه نخلي الجهاد وسيلة؟! ملعون الدين كله احنا نضيع الدين كله ونضيع الإله ونضيع الرسول ونقعد نلعب كدا ونفتح البلاد ونسميها فتح بدل الغزو بقى فتح
البحيري: الحمد لله دسناهم بالاقدام من بعد الدولة العثمانية .. يعني أوربا سلم الله يديها قضت على الدولة العثمانية يعني اوربا دي المفروض ندين لها بالخير دول كانوا بيجلدوا الناس وبيستعبدوهم بأسم ان انا خليفة المسلمين لعنة الله على الخلافة كلها
البحيري: لما كان وصف الزانية والزاني وصفا التصق بالمتهم دا إذا من كان حكم عليه في لحظة نزول القرآن هو الرسول .. تنتقل بعدها لموضوع التنفيذ يعني هنا الحكم وهنا التنفيذ والزانية والزاني دا حكم لان لا يمكن يتقالوا كدا إلا لو الرسول حكم بدا بما رأى وعلى فكرة محصلش ولا مرة .. بس بالعموم، يعني عمر ما الرسول مسك حد واربع شهود والكلام العبيط دا